Aefanasha

Welcome to Aefanasha's home...'Journey of Life' "Allah menguji manusia itu dengan kenikmatan dan keperitan...ada kala kita merasainya serentak dan redhailah ujian-Nya krn pasti akan hadir hikmah di sebalik yang tersirat itu. Segalanya kuterima..."

My Clock (ASSALAMMUALAIKUM W.B.T)

Hari berganti hari... kini telah sebulan cuti semester berlaku. Ifa tidak berbuat apa2 pun. Bertanyakan kawan2, kebanyakan sedang sibuk menyiapkan kerja2 untuk disertasi. 'Field work'... Ifa pula apa dah terjadi...? Semua ditinggalkan tanpa berpaling lagi. Buang masa, membazir masa, dan apa2 saja yang semakna dengannya...sesuai sekali Ifa kaitkan dgn sikap diri ini. Aduh...apa dah jadi..wahai gadis bernama aefa...?

Sesungguhnya pelbagai perkara telah Ifa lalui... sukar untuk diluahkan kpd sesiapa. Namun, cukuplah sekadar menyatakan bahawa Ifa sedang diuji Allah S.W.T. Alhamdulillah, Ifa berusaha kuatkan semangat, cekalkan hati, tekunkan usaha, dan melatih diri menjadi seperti Ifa inginkan. Semua hamba Allah akan terus diuji. Oleh itu, sebagai hamba-Nya, kenalah berprasangka baik terhadap Allah, diri sendiri, dan sekeliling kita. Teringat lagi pada pesanan Prof. yang sedang berada di bumi Jeddah (semoga dalam Rahmat-Nya) 'berprasangka baiklah kpd Allah S.W.T' dalam apa2 juga situasi. :)

Apabila melihat banyaknya hadiah2 drp insan tersayang untuk memastikan Ifa hidup selesa dan tidur nyenyak... Tak perlu berpanas, berhujan dan lapar, berstamina dan sikitpun tidak boleh ada luka2, calar, mahupun ruam2 kerana kulit Ifa yg sangat sensitif, Ifa berasakan semua itu adalah anugerah Allah S.W.T walaupun melalui seorang manusia biasa (terkenang lagi cerita Prof. Allah mengutuskan apa2 saja melalui apa2 saja kepada kita). Ifa maksudkan bahawa apabila Allah ingin menguji atau mengingatkan kita ttg sesuatu, Allah 'wakilkan' melalui sesuatu. Oleh itu, kita kenalah terima dengan redha dan sentiasa berfikir segala yg berlaku. Pernahkah kita merasakan bahawa kita tiba2 terkesan dgn sesuatu peristiwa? Hmm...berbelit2 pula ayat ini. Tujuan utama perenggan ini ialah Ifa gembira dengan hadiah yg diterima. Pada masa sama, Ifa masih risau kerana di situ letaknya harapan. Ifa mengerti bahawa Allah menguji diri agar kembali kepada-Nya(sentiasa redha).

Walau bagaimanapun, dalam diam Ifa sedang menguruskan aktiviti yg akan diadakan pada bulan depan. Sekiranya tercapai barulah Ifa akan ceritakan pengalaman itu nanti. Semoga Allah menerima hasrat murni Ifa krn Ifa berbakti krn Allah S.W.T dan agama. Di samping itu, Ifa ingin bermuhasabah diri agar diri ini terus gigih.

P/s: luahan hati ini tiada terniat apa2...melainkan utk pengajaran. >> Segalanya kuterima.

1 comments:

ya Allah...tabahkan hatiku

Post a Comment